OMNÄMNANDEN & RECENSIONER TRIANGELHISSEN

Ordens magi – recension av Åskflickan i Magasin Opulens

Clemens Altgård skriver bl a så här:

”Språket flyter lätt och ledigt även i skrift och jag noterar att Claesson i hög grad ägnar alla de fem sinnena uppmärksamhet i sina gestaltningar. I berättelsen Doktorn i Hammenhög kommer jag att tänka på Karen Blixen, en författare som Christina Claesson onekligen har vissa gemensamma nämnare med. Om det kulinariska var viktigt i Blixens Babettes gästabud, så gäller detta även Claessons berättelse, som dessutom har en fyndig Ingmar Bergman-referens. Den är nog min favorit i den här boken, även om Flickan med glashanden också fascinerar med ett tema som handlar om lögn, sanning och förlåtelse.”

Läs hela recensionen i Opulens.

LYSSNARTRANCE – intervju med Christina Claesson

Robert Ottosson i Smålandsposten gjorde en fin intervju.

21 september 2017

*

BOKTIPSET hyllar ÅSKFLICKAN

Betyg

”Christina Claesson har hittat ett intressant grepp för sin bok ”Åskflickan – Glimmingehus 1”. Hon har skrivit ner fyra härliga berättelser som hon skapat och själv framfört inför publik ett flertal gånger.

Det har gjort att berättelserna har testats inför publik och successivt utvecklats. Författaren har lyckats att även i skriftlig form använda sig av ett humoristiskt, friskt och ibland mustigt språk. I det avslutande kapitlet beskriver författaren dessutom hur de olika berättelserna kommit till. Det ger en intressant inblick i hur en författare/professionell berättare kan fungera. En del är upplevt, annat är påhittat och ytterligare en del har tillfogats för att göra berättelserna hela och ännu mer spännande. Åskflickan är den första boken i en planerad serie. Jag kan varmt rekommendera denna bok. Jag ser dessutom fram mot att läsa de kommande delarna. ” – 17 sept 2017

Del 1 i serien På Pränt

Åskflickan är en av fyra berättelser i Glimmingehusserien På Pränt.

*

Berättarnätet Sverige om TRIANGELHISSEN

Vi har hört henne som muntlig estradberättare. Berättelserna finns bara i hennes eget huvud. Nu sätter hon dem på pränt och ger ut en serie med muntliga berättelser som heter just ”På Pränt”. Böckerna ska stimulera till högläsning.” – 29 juli 2012   Läs mer.

*

BOKTUGG intervjuar Christina Claesson om ljudboksplaner

”Långt efter att lägereldarna falnat och de berättade historierna likaså, svepte en rörelse för att bevara berättartraditionen fram över både USA och Europa. Det var i slutet av 90-talet och ungefär samtidigt slog berättaren och författaren Christina Claesson näven i bordet. Hon hade tröttnat på en inneboende scenskräck som höll henne tillbaka och gav sig tusan på att komma över den. I mötet med publiken uppstod en extra dimension för historien och ingen skräck i världen skulle hindra Christina från den berättarform som tilltalade henne mest.”
28 juli 2017

*

Intervju med CC i P4 Kristianstad